Proiect DISCORPS CEEX Resurse Umane PostDoc - Modul II PD-17 / Contract 1542 / 07.04.2006
 
Finanţat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării
 
24 luni:  octombrie 2006 - martie 2008
English
Discurs şi Comunicare în Spaţiul Public Românesc: Reflectări ale Valorilor, Instituţiilor, Limbii, Culturii, Istoriei
 

Rezumatul şi scopul proiectului

Obiectivele proiectului

Membrii echipei - Cercetători Postdoc

Lista publicaţiilor membrilor echipei

Participări la conferinţe ale membrilor echipei

Stagii de documentare şi de cercetare ale membrilor echipei
Rezumatele unor comunicări ştiinţifice
Atelierele de lucru "Dialog şi Comunicare în Ştiinţă"
 

 

Rezumatul şi scopul proiectului

DISCORPS are drept scop realizarea unei descrieri şi analize ale unui corpus de discursuri aparţinând Spaţiului Public Românesc (SPR). Principala misiune a proiectului este de a evidenţia modul în care discursul în SPR poate contribui (rol, semnificaţie, mijloace şi efecte) la înţelegerea şi conştientizarea de către publicul larg a provocărilor europene şi a nevoilor contemporane. Ipoteza metodologică a proiectului: în abordarea discursului şi comunicării în Spaţiul Public, perspectivele descriptivă, analitică, comparativă şi normativă se pot combina pentru a furniza o reprezentare complexă a ansamblului de etape care trebuie parcurse până la integrarea europeană în ceea ce priveşte înţelegerea comună şi respectul diversităţilor europene (Alteritate) şi ale aspectelor comune (Identitate). Originalitatea DISCORPS: aspectele istorice, instituţionale, culturale, lingvistice şi cele referitoare la valori sunt de primă importanţă în structura discursului care se construieşte în Spaţiul Public; în acestea se reflectă particularităţi naţionale şi individuale studiate prin intermediul conceptelor Alteritate şi Identitate. DISCORPS are 5 posturi de cercetare postdoctorală timp de 24 luni. Tema DISCORPS se leagă de cercetări similare realizate la nivel naţional şi internaţional şi face parte din programul de cercetare ale celor două departamente care participă la DISCORPS.

 

Obiectivele proiectului

1. Delimitarea şi definirea conceptelor: aprofundarea abordărilor teoretice ale comunicării şi discursului şi a metodologiei de cercetare în ştiinţele sociale şi umane

2. Definirea 'Spaţiului Public'

3. Comunicarea în Spaţiul Public: Spaţiu Public versus Spaţiu Privat

4. Descrierea şi analiza corpusului de discurs reprezentativ pentru Spaţiul Public

5. Locul Valorilor, Instituţiilor Limbii, Culturii şi Istoriei în discursul din spaţiul public

6. Reflectări ale aspectelor instituţionale, lingvistice, culturale, istorice şi ale valorilor în Spaţiul Public Românesc

7. Abordări normative ale discursului în Spaţiul Public

 

Membrii echipei - Cercetători Postdoc

1. Ion CORDONEANU, doctorat în filosofie                    

2. Alina Elena GANEA, doctorat în filologie                   

3. Dr Diana POPA, doctorat în filologie                         

4. Dr Gabriela SCRIPNIC, doctorat în filologie               

5. Dr Marius VELICA, doctorat în filologie                                           

 

Lista publicaţiilor membrilor echipei

CORDONEANU, Ion (2007). Valorile democratice şi susţinerea lor publică în rândul intelectualilor. In Anca Gâţă & Adela Drăgan (Eds), Communication and Argumentation in the Public Sphere, Proceedings of the First Conference, “Public Space versus Private Space”, Volume I, Issue 3: 524-529. Galaţi: Galati University Press. ISSN: 1843-7893

GANEA, Alina Elena (2007). Coopération et conflit dans l’espace public. Une analyse des faces dans le talk show au sujet du film Trianon. In Anca Gâţă & Adela Drăgan (Eds), Communication and Argumentation in the Public Sphere, Proceedings of the First Conference, “Public Space versus Private Space”, Volume I, Issue 1: 36-43. Galaţi: Galati University Press. ISSN: 1843-7893

POPA,  Diana Elena (2007). Affective vs Cognitive Dimensions of the Cultural Public Sphere. In Anca Gâţă & Adela Drăgan (Eds), Communication and Argumentation in the Public Sphere, Proceedings of the First Conference, “Public Space versus Private Space”, Volume I, Issue 1: 5-13. Galaţi: Galati University Press. ISSN: 1843-7893

VELICĂ, Marius (2007). Public versus private: indicators of ad hominem fallacies. In Anca Gâţă & Adela Drăgan (Eds), Communication and Argumentation in the Public Sphere, Proceedings of the First Conference, “Public Space versus Private Space”, Volume I, Issue 1: 88-92. Galaţi: Galati University Press. ISSN: 1843-7893

 

Participări la conferinţe ale membrilor echipei

 
Autori Titlul lucrării Conferinţa Data Organizator, ŢARA
Diana POPA

Umorul şi celebrarea morţii: o introspecţie lingvistico-culturală. Cazul cimitirului de la Săpânţa

Rezumat

A 18-a ediţie a Conferinţei Internaţionale a Societăţii Internaţionale pentru Studiul Umorului 1-7 iulie 2006 Copenhaga, DANEMARCA
Ion CORDONEANU

Marius VELICA

Religie şi modernitate in spaţiul public românesc (În căutarea unui model teoretic explicativ)

Rezumat

Conferinţa internaţională Secularism and Beyond -Perspective comparative

29 mai - 1 iunie 2007

Universitatea din Copenhaga, DANEMARCA

         
 
 
Stagii de documentare şi de cercetare ale membrilor echipei
 
Numele cercetătorului Durata stagiului Perioada Locul stagiului Oraş, ŢARA
Marius VELICA 1 săptămână

Raport

19 - 24 iunie 2006  Şcoala de vară ELCO (École Thématique CNRS Linguistique de Corpus Oraux, Laboratoire LLING)  Nantes, FRANŢA
Gabriela SCRIPNIC

6 săptămâni

14 februarie - 31 martie 2008 Laborator CNRS Communication et Politique Paris, FRANŢA

 

Acţiuni în cadrul proiectului
 

1. Seminar săptămânal de metodologia cercetării în domeniul Ştiinţelor umane şi sociale, în cadrul Grupului Argumentare-Retorică-Comunicare (ARC), Centrul de cercetare în teoria şi practica discursului

2. Bibliografie

3. Glosar de termeni Spaţiu public / Sferă publică

4. Organizarea de către echipa proiectului a unei secţiuni de ateliere şi a unei mese rotunde în cadrul Conferinţei Naţionale de Fizică Aplicată, 9-10 iunie 2006, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi

5. Logistică laborator Argumentare-Retorică-Comunicare

 
Rezumatele unor comunicări ştiinţifice

Umorul şi celebrarea morţii: o introspecţie lingvistico-culturală. Cazul cimitirului de la Săpânţa

Se propune spre analiză un corpus format din 300 de epitafuri, din cele aproximativ 800 (care datează din perioada 1936 - 2000), ale Cimitirului vesel de la Săpânţa. Studiul propune o abordare din perspectivă culturală şi lingvistică, punând în evidenţă natura paradoxului epitafurilor vesele. Viziunea asupra vieţii şi morţii, precum şi simbolistica ritului de trecere în spaţiul românesc constituie parametrii analizei culturale. Sunt studiate mecanismele lingvistice de declanşare a umorului (prin aplicarea teoriei scripturilor semantice), valorificându-se principiul incongruenţei. Sunt, de asemenea, studiate, fenomenele de ironie, auto-ironie şi sarcasm. Unic în Europa, cimitirul vesel constitue una dintre expresiile bogăţiei şi originalităţii culturii maramureşene şi, în acelaşi timp, româneşti. Aflată pe malul Tisei, la umbra Carpaţilor şi la graniţa cu Ucraina, Săpânţa este o aşezare retrasă şi greu accesibilă. Această izolare ne permite să inţelegem de ce de-a lungul istorie, Săpânţa, dar şi Maramureşul, au fost multă vreme departe de marile schimbări şi de dominaţia politică şi culturală pe care le-a cunoscut Dacia, de exemplu, după invazia romană din secolul al II-lea e.n. Totodată, această izolare explică şi asiduitatea locuitorilor în a-şi păstra ataşamentul pentru pământul lor, pentru independenţa lor dar, mai ales, pentru regulile de viaţă şi tradiţiile stricte. Cimitirul din Săpânţa, la inceput la fel ca celelalte, a devenit începând cu 1936, creaţia sculptorului Stan Ioan Pătraş, moştenitorul mai multor generaţii de artizani ai lemnului. Astfel, din anii 1935-36 crucile create de acesta sunt mai înguste, fiind pictate cu motive geometrice cu diferite culori extrase din pigmenţi naturali folosiţi de femeile din Săpânţa la vopsit lâna. Ceea ce va consacra acest cimitir ca cimitirul vesel” este epitaful pe care Stan Ioan Pătraş îl adaugă la fiecare cruce sculptată şi pictată manual. Epitafurile sunt scurte poeme scrise la persoana întâi, poeme naďve, în care apar şi numeroase greşeli de ortografie şi care abundă în arhaisme si expresii populare. Aceste poeme însă se remarcă prin tonul lor ironic, cu profunde conotaţii sarcastice şi prin auto-ironia fină ce se-mpleteşte adesea cu amărăciunea. Această bizară combinaţie de ironie şi amărăciune, de seninătate şi groază pare a fi cel mai mare paradox al riturilor de trecere la români. Este important de menţionat că întreaga viaţa a satului este reprezentată aici. Ciobanul, agricultorul, pădurarul, tăietorul de lemne, elevul, studentul sau bolnavul stau alături, pentru eternitate, cu gospodina sau băcanul şi tâmplarul, cu muzicianul şi doctoral, cu beţivul. Acest ansamblu de morminte viu colorate, unde fiecare mort îşi povesteşte umil existenţa plină de bucurii şi/sau necazuri, a reuşit să creeze o atmosferă, cel puţin aparent, senină şi veselă, un fel de sfidare a morţii şi un imn al vieţii într-un loc în care, de obicei, se exprimă trsiteţea şi durerea. Inevitabilele întrebări care apar în acest context sunt, desigur, cum a apărut şi de ce s-a păstrat acest produs cultural autentic? Pentru a putea răspunde la prima întrebare trebuie să luam in calcul doi factori decisive: 1. localizarea geografică (despre care am vorbit deja mai sus) şi 2. locuitorii din Săpânţa, care sunt caracterizaţi de o strânsă legătură cu Dumnezeu, respectînd cu stricteţe tradiţiile religiei Ortodoxe. De asemenea, este important de remarcat că structurile familiale sunt fondate pe filiaţie paternă. Ţinând cont că, în general, primul născut primeşte prenumele tatălui şi că, fără excepţie, căsătoriile se fac între tineri din acelaşi sat sau aceeaşi vale, patronimele sunt deci puţin variate, în Săpânţa existînd patru principale: Pop, Stan, Turda şi Holdiş. Dacă studiem un eşantion de 39 de epitafuri ale unor personae de gen feminine vom observa că 10,25% poartă aceleaşi nume: Stan Anuţa, 10,25% se numesc Popa Anuţa, iar 10,25% Stan Marie. Există şi date statistice care pot, dacă acest lucru mai este necesar, confirma credinţa în Dumnezeu, credinţa de care nu s-au dezis şi nu s-au îndepărtat de-a lungul timpului. Astfel, pe un eşantion de 100 de epitafuri, 15% dintre ele îl invocă direct pe Dumnezeu. Distribuţia lor este după cum urmează: epitafuri înainte de 1944 - 1, epitafuri între 1944 şi 1989 - 7, epitafuri între 1990 şi 2000 - 7. Faptul că această comunitate nu s-a temut nici în perioada comunistă (1944-1989) să-şi practice cu fervoare credinţa Ortodoxă este evidenţiat de numarul relative mare (7 – peste 46% din numărul total) de epitafuri care nu se feresc sa invoce deschis numele Domnului. Pentru a putea înţelege de ce acest cimitir a continuat să existe de mai bine de jumătate de secol, trebuie să înţelegem ce reprezintă el pentru oamenii din Săpânţa. În primul rând, acest cimitir reprezintă insăşi  legătura om - Dumnezeu, sugerată chiar prin obiectul creaţiei: crucea. În al doilea rând, Săpânţa simbolizeză dăinuirea omului în timp prin propria sa creaţie, iar viaţa este un timp al creaţiei. Pe de altă parte, prin prezenţa unor motive decorative atât de frecvente în alte produse culturale ale zonei, cimitirul din Săpânţa este un produs cultural reprezentativ pentru comunitate. Faptul că  viaţa de zi cu zi a satului se regăseşte în întregime în epitafuri transformă cimitirul intr-o adevărată cronică ilustrată a satului, menită să întărească memoria colectivă a oamenilor din Săpânţa. Metodologie: Prezentul studiu are ca scop final identificarea mecanismelor lingvistice de declanşare a umorului, în cazul concret al epitafurilor mai sus menţionate. Ipoteza de la care am pornit este aceea că umorul din aceste epitafuri se bazeaza pe 3 tipuri de incongruenţă:

1.      incongruenţa contextuala – insăşi existenţa unor astfel de poeme naive în cadrul cimitirului care este prin natura sa un loc destinat tristeţii şi durerii reprezintă o “neportivire”, o ruptură faţă de contextul dat.

2.      incongruenţa registrelor/ la nivelul registrului – epitaful are o formă bine conturată, o structură relativ fixă, careia ne conformăm atunci când îl redactăm. În cazul nostru, epitafurile de la Săpânţa sunt structurate sub forma unor poeme scrise la persoana întâi şi care abundă în expresii populare, arhaisme şi chiar greşeli de ortografie.

3.      incongruenţa la nivel lingvistic.

Pentru identificarea incongruenţei la nivelul lingvistic se impune identificarea urmatoarelor elemente constitutive:

  1. opoziţia scripturilor semantice (pentru a putea identifica umorul trebuie identificate cele două scripturi opuse/suprapuse);

  2. mecanismul/mecanismele logice – implică identificarea elementului-cheie care ajută la suprapunerea celor două scripturi;

  3. identificarea situaţiei – în cazul nostru identificarea situaţiei implică identificarea meseriei sau a elementelor definitorii ale presoanelor descrise în epitaf;

  4. identificarea ţintei – implică identificarea ţintei umorului, cu alte cuvinte, ceea ce ne interesează este “de cine se face haz”. În cazul epitafurilor se pot distinge două tipuri de ţinte. De regulă, ţinta este chiar persoana care a decedat însă epitafurile fiind scrise la persoana întâi, se poate considera ca ţina are o valoare individuală si universala, în acelaşi timp. Există şi un al doilea nivel la care se poate vorbi de ţintă – ţinta este moartea în sine, fie că este adresată direct, fie că nu, ea este sfidată prin însăşi existenţa epitafurilor.

  5. Strategia narativă – în cazul nostru putem identifica poemul scris la persoana întâi ca formă fixă.

Prin analiza lingvistică amănunţita doresc să demonstrez că, în ciuda contextului, epitafurile văzute ca unităţi lingvistice bine definite se supun teoriei generale  umorului iar, din punct de vedere cultural, ele îşi îndeplinesc funcţia de mecanisme defensive utilizate de locuitori în lupta pentru supravieţuire dar constituie şi o dovadă vie a spiritului autentic românesc.

 

Atelierele de lucru "Dialog şi Comunicare în Ştiinţă"

Discuţii, concluzii: Deşi problematica valorilor în spaţiul public are un caracter preponderent socio-umanist, problema comunicării în spaţiul public a valorilor cercetării academice este una de interes pentru toate domeniile cercetării universitare, concluzia degajată pledând în sensul importanţei redefinirii în contextul proiectului a conceptului de valoare intelectuală. Formularea problematicilor majore ale existenţei în spaţiul public trebuie orientată preponderent spre funcţiile discursive de natură informativă, narativă, şi argumentativă, cu îmbinarea aspectelor retorice şi dialectice.

Valori ale cercetării în spaţiul public - workshop desfăşurat în cadrul Conferinţei Naţionale de Fizică Aplicată - Secţiunea Dialog şi Comunicare în Ştiinţă

9 iunie 2006

Obiectivele acestui atelier au fost: 1. dezvoltarea competenţelor de comunicare în Spaţiul Public a rezultatelor cercetării ştiinţifice; 2. identificarea valorilor specifice cercetării care prezintă interes public, la nivelul unei comunităţi, iar activitatea vizată a constat în realizarea unui material (scris) care poate fi prezentat într-un cadru organizat (gen conferinţă de presă, material publicabil)

Etapa I şi-a propus definirea valorilor din dublă perspectivă: perspectiva teoretică generală, perspectiva domeniului de cercetare particular. S-au propus ca texte susceptibile interpretării câteva fragmente referitoare la definirea valorilor din perspectivă ştiinţifică, academică, civică, antropologică şi politică sau din punctual de vedere al proiectului integrării europene a României. Astfel, în Tratatul de instituire a unei Constituţii pentru Europa, Partea I, Titlul I, Art. I-2 se afirmă că: "[…] Uniunea se bazează pe valorile respectării demnităţii umane, libertăţii, democraţiei, egalităţii,  statului de drept şi a respectării drepturilor omului, inclusiv drepturile persoanelor aparţinând minorităţilor. Aceste valori sunt comune statelor membre într-o societate caracterizată prin pluralism, nediscriminare, toleranţă, justiţie, solidaritate şi egalitate între bărbaţi şi femei.[...]"

Ce sunt valorile? Valorile sunt principii care stau la baza acţiunii indivizilor, orientându-le. Valoarea este un criteriu pentru o decizie personală. Nu există valori bune şi valori rele. Oamenii gândesc diferit deoarece ei sunt diferiţi. La fel sunt şi societăţile în care trăiesc. Valorile nu sunt aceleaşi nici chiar în interiorul unei comunităţi mari, cum ar fi populaţia unei ţări; ele diferă în funcţie de mulţi factori, printre care nivelul de educaţie, vârstă, mediul de rezidenţă (sat sau oraş) etc.Valorile nu sunt impuse politic, ci se formează în timp şi reprezintă acele principii la care aderă majoritatea populaţiei. Odată format un set de valori, acesta se poate concretiza într-un act oficial, precum Constituţia Europeană în cazul valorilor europene. (Malina Voicu, Bogdan Voicu (cercetători, Academia Română, Institutul de Cercetări pentru Calitatea Vieţii)

Opinii si resurse despre valorile europene

1. Politica valorilor europene Jan Peter Balkenende, prim ministru al Olandei, Conferinţa "Politica valorilor europene", Haga, 7 septembrie 2004 - [...] O valoare nu este ceea ce posedăm. Nici o realizare cu care să ne mândrim. O valoare este o misiune, o motivaţie, un stimulent pentru a trece la fapte. Cu cât este mai puternic stimulentul, cu atât mai mult putem obţine împreună în bătălia pentru ‘a trăi mai bine’. Nu numai vieţile noastre dar şi ale altora. În Europa şi în lume.[...]

2. Valorile definesc Europa, nu graniţele - Olli Rehn, Membru al Comisiei Europene, Responsabil cu extinderea - Am fost întrebat adesea unde sunt frontierele Europei. Răspunsul meu este că harta Europei este definită de mintea europenilor. Geografia fixează cadrul, dar fundamental valorile sunt cele care definesc frontierele Europei. Extinderea înseamnă lărgirea ariei valorilor europene, în care cele mai importante sunt libertatea, soldaritatea, toleranţa şi drepturile omului, democraţia şi statul de drept.[...] Conform prevederilor tratatelor- care sunt baza legală - porţile Uniunii sunt deschise "tuturor statelor europene care îi respectă valorile şi se angajează să le promoveze.

3. Ce înseamnă să fii European - Jonathan Scheele, Şeful Delegaţiei Comisiei Europene, la Conferinţa AIESEC din 27 aprilie 2005 - Am fost invitat să vorbesc despre "Ce înseamnă să fii european". Vă mărturisesc că nu îmi este uşor să dau un răspuns, pentru că sunt deja european: e o stare firească, pe care nu simt nevoia să o definesc... a fi european înseamnă a împărtaşi valori europene.

Etapa a II-a a desfăşurării atelierului a vizat Expunerea şi analiza materialelor elaborate de către fiecare echipă. La sfârşitul expunerii întregului pachet de materiale, s-a procedat la analiza celor expuse, s-au adresat întrebări pentru clarificarea aspectelor neclare sau insuficient dezvoltate, iar la sfârşitul analizei am putut identifica un set de valori commune specifice spaţiului academic care pot orienta manifestarea reprezentanţilor unei instituţii de învăţământ superior în plan public. Deşi problematica valorilor în SP are un caracter preponderent socio-umanist, problema comunicării în SP a valorilor cercetării academice este una de interes pentru toate domeniile cercetării universitare.

Prezentare: Ion CORDONEANU - Intelectualul – angajamente şi ezitări

Moto:

Astăzi lumea toată se găseşte în stare de voluntarism acut. Intelectualii propriu-zişi, dacă mai sunt vizibili, sunt deopotrivă duşmăniţi din două părţi: de lumea conservatoare, ca şi de cea revoluţionară. Ei sunt atât de puţintei şi de mititei, şi lumile aceste aşa de mari şi grozave, încât intelectualii la mijloc se arată, iertaţi-mi vorba, destul de caraghioşi. (Paul Zarifopol)

Noţiunea modernă de intelectual este definită, la nivelul spaţiului public de angajament. “Intelectualul nu poate fi disociat de angajament, dacă ne gîndim la Hugo, Lamartine, Chateaubriand, Toqueville...” (Jacques Julliard)1. Problema angajamentului şi a rolului intelectualului au constituit, printre altele, şi preocuparea lui J. Habermas care susţine că „intelectualul trebuie să facă neîntrebat – aşadar fără însărcinare din partea cuiva – uz public de conştiinţa sa profesională, de care dispune ca filosof sau scriitor, ca specialist în ştiinţele sociale sau ca fizician, de exemplu. Făr a fi neutru, el trebuie să se exprime, fiind conştient de failibilitatea sa. El trebuie să se limiteze la teme relevante, să promoveze informaţii obiective şi argumente cât mai bune, el trebuie să se străduiască, de asemenea, să să îmbunătăţească nivelul discursiv nemulţumitor al controverselor publice. El îşi trădează autoritatea de ambele părţi dacă nu desparte cu grijă rolul său profesional şi rolul său public. El nu trebuie să-şi îngăduie să folosească influenţa pe care o dobândeşte prin cuvânt ca mijloc pentru dobândirea puterii, aşadar nu trebuie să confunde influenţa cu puterea. În funcţiile publice, intelectualii încetează să fie intelectuali. Împrejurarea că eşuăm de cele mai multe ori în raport cu aceste repere nu poate să devalorizeze reperele înseşi. Căci intelectualii, care, la rândul lor, atât de des i-au combătut şi socotit morţi pe alţii asemenea lor, nu-şi pot permite un lucru: să fie cinici”. Secolul XX a înregistrat, în istoria europeană a intelectualului, eşecul angajării partinice, readucând în discuţie angajamentul în funcţia sa tradiţională – apărarea drepturilor omului. În a doua jumătate a secolului XX, Pierre Bourdieu remarcă faptul că media instrumentalizează exagerat rolul intelectualului, acesta din urmă riscând să devină doar o instanţă decorativă. Fenomenul instrumentalizării mediatice este strâns legat de sintagma care a făcut epocă şi încă este susceptibilă de interpretări variate – „sfârşitul intelectualilor”. În acest sens, Michel Winock crede că diseminarea comportamentului intelectual înlocuieşte tabloul tradiţional în care intelectualul – scriitor avea propria identitate. „Presa se serveşte de intelectuali mai bine decît intelectualii de presă” (Michel Winock). În Viitorul intelectualităţii (1905), Charles Maurras ridică problema rolului intelectualităţii în societeta democratică. Tema fusese inaugurată de către Edmund Burke care se referera la „oamenii de litere” şi rolul lor în pregătirea Revoluţiei franceze. După Ch. Maurras, rolul intelectualului este de a face opinia publică să vadă care este cel mai bun regim politic şi de a-l alege cu autoritate şi chiar de a orienta celelalte Forţe în sprijinul său. În acest sens, un alt intelectual francez de marcă – Raymond Aron, a înţeles, pe urmele tradiţiei gândirii politice occidentale, că există o legătură profundă între legitimitatea unui regim şi discursul public2. Perspectiva sociologică constatăcă statutul intelectualilor în istoria europeană înregistrează o serie de incertitudini. Edgar Morin afirmă că „sfera intelectualilor europeni este, din punct de vedere sociologic, puţin sau slab înrădăcinată şi, ideologic, instabilă şi oscilantă. Ea oscilează între statutul elitist al marelui gânditor sau profesor şi condiţia de paria a revoltatului marginal, frate au autorului blestemat3. În Republica absentă, Daniel Barbu înscrie reflecţia despre rolul intelectualilor în contextul politic, civic şi cultural al României după căderea regimului totalitar, găsind că intelectualii nu şi-au identificat în mod riguros rolul în încercarea societăţii româneşti de a depăşi o inerţie libertăţii. El cred că „intelectualii şi purtătorii de cuvânt ai opiniei publice (jurnalişti şi activişti civici) nu şi-au asumat, după decembrie 1989 funcţia ce le-ar fi revenit de drept, aceea de a organiza dezbaterea politică şi de a-i propune termenii, obiectivele şi metoda. Ei şi-au atribuit, în schimb, exclusivitatea conştiinţei morale, a interpretării rolului celui chemat să pună în permanenţă la îndoială orientarea etică a actului de guvernare”4. Rămâne încă o provocare, pentru contextul românesc actual, modul cum intelectualul poate disocia între funcţia sa mediatică şi rolul de critic raţional care trebuie să se manifeste în spaţiul public.

Note

1. “Sfârşitul intelectualilor” (Jacques Julliard şi Michel Winock), Contrafort, nr. 4-5, 2002; vezi http://www.contrafort.md/2002/90-91/347.html

2. Cristian Preda, Tranziţie, liberalism şi naţiune, Editura Nemira, p. 204-205. „În ziua în care s-ar da inteligheiţiei dreptul de a discuta în mod raţional majoritatea chestiunilor, nu i se va putea refuza dreptul de a punje până la urmă sub semnul întrebării monopolul partidului, adică identificarea proletariatului şi a partidului, care e chiar temeiul legitimităţii regimului” (Raymond Aron).

3. Edgar Morin, Gândind Europa, Editura Trei, 2002, p. 99-100.

4. Daniel Barbu, Republica absentă, Editura Nemira, 1999, p. 30.

Masă rotundă, 9 iunie 2006

Cetatea, Universitatea, Ştiinţa

1. Cadru de desfăşurare

În cadrul Conferinţei de fizică aplicată organizate de Facultatea de Ştiinţe între 9-10 iunie, a avut loc la secţiunea Dialog şi comunicare în ştiinţă şi masa rotundă cu titlul Cetatea, Universitatea, Ştiinţa. Masa rotundă a încheiat activitatea propusă de Şcoala postdoctorală de Ştiinţe Socio-Umane condusă de prof. dr. Anca GâŢă, care a mai cuprins două ateliere (Valori ale cercetării în spaţiul public şi Normă lingvistică şi modalităţi de comunicare a rezultatelor activităţilor ştiinţifice). Masa rotundă a fost moderată de dr Marius VELICă (membru al Şcolii postdoctorale de Ştiinţe Socio-Umane) şi a reunit mai mulţi colegi: conf. dr ing.  Ion VONCILă (Facultatea de Inginerie Electrică şi Electronică), prof. dr ing. Minodora RâPă (Facultatea de Mecanică), prof. dr Anca GâŢă, directorul Şcolii postdoctorale de Ştiinţe Socio-Umane şi ceilalţi doi membri ai acesteia, cercetătorii dr Ion Cordoneanu şi dr Diana POPA, precum şi conf. dr Floriana POPESCU, asist. Daniela ŞORCARU, conf. dr Adela DRăGAN (Facultatea de Litere şi Teologie) şi dna Mioara VONCILă (şef Serviciu Bibliotecă).

 

2. Tematica mesei rotunde şi principalele idei discutate: reflectări ale activităţilor ştiinţifice în spaţiul public; modalităţi de dialog între spaţiul academic şi cel publicinterferenţe între spaţiul academic şi cel public; universitatea ca formator de opinie în spaţiul public; relaţii interculturale şi comunicare ştiinţifică; strategii academice pentru o contribuţie la dezvoltarea Societăţii Cunoaşterii. A fost prezentat un interviu acordat d-nei conf. dr Adela DRăGAN pentru această masă rotundă de prof. dr ing. Emil CEANGă de la Facultatea de Inginerie Electrică şi Electronică. Interviul priveşte mai multe aspecte legate de cercetare printre care se pot enumera: situaţia cercetării româneşti actuale, modul de formare a cercetătorilor la acest moment, profilul cercetătorului, relaţia dintre cercetare şi societatea civilă, consecinţele integrării României în Comunitatea europeană asupra cercetării. Pe marginea opiniilor exprimate de domnul profesor CEANGă, discuţiile şi-au propus să răspundă la nişte întrebări şi să aducă soluţii. Aceste întrebări priveau: modul în care cercetarea lingvistică serveşte comunităţii, având în vedere faptul că aceasta are un statut diferit faţă de ştiinţele aplicative de exemplu; măsura în care prin munca universitară reuşim să nu creăm false referinţe şi referinţe locale; modul în care Universitatea poate să fie un formator de opinie în condiţiile în care societatea este marcată de corupţie, iar universitatea are o imagine deformată prin impresia de accesibilitate la o ofertă masivă de formare şi scăderea exigenţelor în evaluare; posibilităţile reale de a stimula studenţii care doresc să facă cercetare. Cu referire la cercetarea lingvistică, s-a propus ca anumite fenomene lingvistice de interes larg, pe care universitarii le identifică, să fie expuse într-un ziar local de circulaţie largă pentru a ajunge la un public cât mai numeros. Aceste fenomene ar fi discutate şi explicate şi ar ajuta nu numai la o bună percepţie a acestora dar şi la întărirea legăturii dintre publicul larg şi universitate. În ceea ce priveşte munca directă cu studenţii, care ar trebui să ducă printre altele şi la crearea unor referinţe reale, discuţiile au pus în evidenţă mai multe aspecte negative care nu au drept consecinţă depăşirea referinţelor locale. Astfel, lipsa de exigenţă, rigoare şi responsabilitate precum şi comoditatea studenţilor pot fi în parte imputabile şi modelului pe care îl reprezintă profesorul. Profesorul ar trebui să reprezinte un model, în primul rând de disciplină şi etică şi acest lucru nu se întâmplă. Există profesori corupţi şi cu competenţe depăşite şi aceasta schimbă viziunea studenţilor despre moralitate şi competenţă. Astfel, studenţii nu mai sunt interesaţi decât în mică măsură de performanţă. Mai multe aspecte care marchează munca studenţilor şi a profesorilor au fost puse în evidenţă. Mulţi studenţi nu fac studiile pe care le fac din pasiune ci pentru a avea o şansă pe piaţa muncii. Observaţiile lor directe, şi incontestabile de altfel, indică faptul că un număr foarte mare de studenţi nu practică în domeniul pentru care s-au pregătit. Astfel, motivaţia de a învăţa devine una formală, legată de obţinerea actului de studii şi profitul financiar, deosebit de mediatizat de posturile de televiziune. Apropierea pe care o manifestă cadrele didactice faţă de studenţi este uneori surprinzătoare pentru aceştia din urmă. Impresia este că indiferenţa studentului faţă de studiu şi de relaţiile cu ceilalţi vine din indiferenţa familiei faţă de ce i se întâmplă studentului şi faţă de cariera sa dar şi din implicarea insuficientă a profesorilor din învăţământul preuniversitar. Astfel, problema este una la nivel de sistem iar lucrurile ar trebui schimbate în perioada studiului preuniversitar şi în familie. A fost emisă şi părerea că ar fi necesară în Universitate existenţa unui consilier psihologic, studenţii solicitând în numeroase cazuri sfaturi care ţin de competenţa unui psiholog. Având în vedere incertitudinile studentului cu privire la studiile pe care le face şi în parte lipsa unei orientări - studentul nu ştie către ce se îndreaptă şi nici de ce - profesorul ar putea incerca să descopere ce îi place studentului, ce-l motivează. Din păcate, obişnuit cu a face lucrurile uşor, cu improvizaţia şi preluarea fără o contribuţie personală a informaţiilor de pe internet mai ales, studentul nu se mai mobilizează. S-a emis părerea că una dintre căile de a schimba această situaţie ar fi impunerea de teme de evaluare care să conducă la lucrări originale, în care studentul să facă un efort personal pentru întreaga lucrare. Pentru a ajuta studentul în munca sa, s-a propus din partea bibliotecii crearea unor mijloace de comunicare mai eficiente a informaţiilor, care să permită studentului să lucreze mai uşor şi să fie mai bine orientat.

3. Concluzii

Contextul socio-economic actual al ţării noastre impune mai multă atenţie faţă de munca noastră şi faţă de student. Universitatea gălăţeană poate încerca acest lucru printr-un dialog real cu studenţii, prin descoperirea aşteptărilor şi nevoilor socio-umane şi de formare reale ale acestora.

 

Rapoarte

Marius Velica - Remarci privind relevanţa şcolii tematice ELCO (Nantes, iunie 2006) din perspectiva proiectului Dialog şi comunicare în SPR

1. Localizare, organizatori şi conţinut tematic

În perioada 19 – 24 iunie 2006 Laboratorul de lingvistică (LLING) din cadrul Universităţii din Nantes reprezentat de Amina Mettouchi, Catherine Collin, Olivier Crouzet, Gaëlle Ferré, Claude Gaubert şi Cristina de Lorenzo, Serviciul informatic al Facultăţii de Litere din cadrul aceleeaşi universităţi, reprezentat de Régis Quesada împreună cu Centrul de Cercetări Interlingvistice asupra Semnificaţiei în Context (CRISCO) din cadrul Universităţii din Caen, reprezentat de Anne Lacheret-Dujour au organizat cu sprijinul Centrului Naţional de Cercetare ştiinţifică (CNRS) şcoala de vară ELCO cu tema Lingvistica corpusului oral. Conţinutul tematic acoperit pe parcursul celor şase zile a fost distribuit pe cinci tipuri de activităţi după cum urmează: Prelegeri, Relatări din teren, Ateliere, Mese rotunde, Grupe de lucru. Organizatorii şcolii au alternat aceste cinci tipuri de activităţi în aşa fel încât să obţină o coerenţă şi o fluenţă a informaţiei aplicând un principiu cronologic în succesiunea acestora (v. programul ataşat). Astfel, după o primă zi în care s-a discutat despre arhive şi corpusuri, s-a trecut la relatări despre specificul activităţii de colectare a datelor din teren, continuând în următoarele două zile cu discuţii referitoare la tratarea şi administrarea datelor colecţionate, rămânând ca în penultima zi să se abordeze aspecte referitoare la mutualizarea şi difuzarea pe web a rezultatelor obţinute. Ultima zi a fost dedicată unei discuţii libere care a avut drept scop declarat stabilirea unor baze de redactare a unui volum care să conţină intervenţiile participanţilor precum şi identificarea posibilităţilor de „publicare” a acestui material on-line.

2. Aspecte pertinente pentru proiect

Analizând conţinutul activităţilor desfăşurate precum şi natura informaţiilor vehiculate pe parcursul acestei săptămâni din perspectiva tematicii proiectului de cercetare din care fac parte, se impune evidenţierea câtorva aspecte aflate într-o evidentă interdependenţă. Primul dintre acestea, şi cel mai relevant în opinia mea, constă în discuţia purtată în jurul conceptului de CORPUS. Acest termen, ca şi mulţi alţii din lingvistica modernă, se „bucură” de o pluralitate de interpretări şi utilizări care conduce deseori la confuzii. Din dorinţa firească de a pune nişte baze comune pentru discuţiile ce urmau să se desfăşoare pe durata şcolii, organizatorii au decis ca seria de prelegeri să debuteze cu clarificarea confuziei existente între următorii termeni: text (folosit în sensul său general pentru a acoperi atât aspectul vorbit, cât şi cel scris al comunicării umane), colecţie de texte (o minimă inventariere, o ”depozitare” a datelor culese în vederea cercetării),  bază de date (un colaj de „texte” destinat uzului intern al cercetătorului organizat conform unor principii stabilite de acesta pe baza scopurilor sale ştiinţifice), arhivă (care spre deosebire de simpla colecţie de texte presupune o organizare a textelor pe baza unor criterii standard şi care, prin permiterea accesului din exterior, se adresează şi uzului extern), corpus.

Un al doilea aspect extrem de important în opinia mea vizează principiile de construire, organizare, prelucrare, intrepretare şi nu în ultimul rând de diseminare a unui corpus. Specialiştii prezenţi au discutat despre proiectarea corpusului, criteriile de eşantionare, recrutarea informatorilor, adecvarea principiilor de organizare a corpusului atât la obiectivul cercetării, cât şi la variabilele demografice şi culturale specifice zonei/societăţii respective¸ subliniind faptul că în cazul unui corpus despre care – la sfârşitul cercetării – se vrea a fi unul accesibil publicului, trebuie luată în calcul maniera de diseminare a acestuia încă din faza iniţială de proiectare.

Un al treilea şi ultim aspect de care trebuie ţinut cont şi pe care îl consider de relevanţă în perspectiva construirii unui corpus reprezentativ pentru Spaţiul Public Românesc se referă la etică. Un demers ştiinţific de acest gen presupune confruntarea cu multe probleme de natură juridică şi deotologică: plecând de la principiul elementar de a obţine acordul informatorului, trecând prin protejarea identităţii acestuia dacă este cazul şi terminând cu aspectele deloc de neglijat care ţin de legea copy-right-ului. Toate aceste elemente trebuie desigur adaptate la condiţiile şi regimul juridic local.

3. Concluzii

Masa rotundă de la finalul zilei de vineri şi-a propus să realizeze o sinteză a şcolii, o evaluare a procesului de instruire desfăşurat pe durata acesteia. Acesta a fost momentul în care participanţii au depus formularele de evaluare care le-au fost distribuite la începutul săptămânii şi în care au operat observaţii şi comentarii zilnice referitoare la organizarea şcolii, conţinutul activităţilor, locaţiile şi condiţiile generale de desfăşurare precum şi sugestii în legătură cu viitoarele ediţii ale acestei şcoli tematice. Ultima activitate a săptămânii s-a desfăşurat sâmbătă dimineaţă sub forma unei discuţii libere şi a avut un scop dublu: 1. punerea bazelor redactării unui volum având ca punct de plecare lucrările şcolii tematice; 2. discutarea modalităţilor tehnice de transpunere pe internet a tuturor cursurilor / prelegerilor / prezentărilor susţinute pe parcursul întregii şcoli. S-a propus ca în deschiderea volumului să se includă cîteva pagini de teorie care să inventarieze pe scurt principalele puncte de vedere referitoare la aspecte cum ar fi: corpus relevant/de referinţă, corpusul înainte şi după analiză, diferenţa dintre corpus- bază de date-colecţie de texte, arhivarea de date, protocolul de colectare de date (adaptarea acestuia la specificul local etc.), principii de eşantionaj, exploatarea corpusului.

 

Seminarul Argumentare - Retorică - Comunicare - LUNI, 16.00 - 18.00

Câteva teme dezbătute în cadrul proiectului

DISCORPS – Seminar 3, 26 aprilie 2006 – Ion CORDONEANU: Dialectica secularizării şi problematica sferei publice

„A trebuit să suprim ştiinţa pentru a face loc credinţei” este afirmaţia celebră a nu mai puţin cunoscutului filosof german Immanuel Kant (1724-1804), cel care ne-a învăţat, aşa cum îşi începe prieten al meu studiu despre lucrul în sine la Kant, că nu putem avea decât o cunoaştere în spaţiu şi timp. Afirmaţie tranşantă care angajează din început o tensiune cu judecata conţinută în titlu. Cel care este atât de influenţat de Iluminism, nu-şi putea permite vreo incoerenţă a propriei gândiri astfel încât o afirmaţie ca aceasta să poată fi separată de întregul operei critice kantiene. Întemeitor al idealismului critic care a influenţat filosofia germană de după el (Fichte, Schelling, Hegel), filosoful din Konigsberg a îndemnta, prin opera lui la îndrăzneala de a cunoaşte prin puterile raţiunii. Prin manifestul iluminist „Ce este iluminismul?” viza, de aceea, o schimbare de mentalitate nu una politică şi, la rândul lui, poate fi considerat ideolog a Luminilor. „Sapere aude! (Îndrăzneşte să ştii!), să ai curajul de a te servi de raţiune” a devenit deviza mişcării iluministe împotriva absolutismului şi dogmatismului tradiţional. Citind în Critica raţiunii pure „A trebuit să suprim ştiinţa pentru a face loc credinţei”, un teolog înţelege că filosoful recunoaşte importanţa religiei în natura ei, însă se înşeală, pentru că la Kant nu morala se fundamentează pe religie, ci invers. Pentru el, Dumnezeu, nemurirea sufletului, viaţa viitoare nu pot fi obiecte ale cunoaşterii, ci numai ale credinţei, ca postulate ale raţiunii practice. Opera pe care o întreprinde Kant în planul cunoaşterii ştiinţifice constă, de fapt, în deteologizarea fundamentelor cunoaşterii. Aceasta este contribuţia lui la iluminism, adică emanicparea omenirii de „servitutea autoimpusă”. În paralel cu acest proces care priveşte ştiinţa, se petrece reversul: teologia însăşi îşi pierde caracterul ştiinţific, păstrat doar de cunoaşterea fenomenelor circumscribile în spaţiu şi timp şi cu structurile categoriale ale intelectului. Cu filosoful german se petrece cea mai clară separare între ştiinţă şi religie – şi acesta nu este decât primul pas – şi cel mai important – în privatizarea religiei. Din locul public pe care îl ocupa până la epoca Raţiunii, acum manifestarea religiozităţii începe să fie împinsă din ce în ce mai mult în spaţiul privat al locaşului de cult sau al familiei. Din instituţie publică religia va deveni una privată, fenomenul caracterizând ceea ce numim îndeobşte secularizare. În plan politic privatizarea religiei este pe deplin justificată, pentru că înţelegerea şi practicarea puterii ca autoritate laică nu permitea – şi nici nu era de dorit – ca religia să mai aibă amestec în treburile statului. „Religia (…) trebuie să fie considerată prima dintre instituţiile politice" (Alexis de Tocqueville, Despre democraţie în America, Humanitas, 1995, vol. 2, p. 373). După 164 de ani de la scrierea volumului 2 al Democratiei în America, avea loc la Academia Catolică din München întâlnirea cu tema „Fundamentele morale pre-politice ale statului de drept" dintre Ratzinger si Habermas. După mai bine de un secol şi jumătate (de când Tocqueville scria că religia, chiar dacă nu dă ea gustul libertăţii, măcar uşurează folosirea ei), umanitatea parcă s-a oprit să mediteze asupra destinului ei, şi asta într-un timp de mari tensiuni spirituale şi politice care au în spate proiecte continentale sau mondiale. La această întâlnire, esenţială pentru istoria mileniului al treilea, nu s-a susţinut (nici nu era cu putinţă) că „religia este necesară pentru menţinerea instituţiilor republicane" (Tocqueville), dar punctul de vedere comun emis acolo a privit religia ca discurs, respectiv ca fenomen social extrem de importante ale căror drept de existenţă şi manifestare sunt esenţiale pentru societatea democratică. Condamnarea celor care vor să impună tăcere discursului religios şi afirmarea neutrălităţii constitutionale şi a toleranţei (Habermas) se întâlnea, din directia opusă, cu semnalul referitor la necesitatea recorelării religiosului cu raţionalul şi la reclamarea (în discursul de investitura ca Papa a Cardinalului Ratzinger) a „tiraniei relativismului". Întâlnirea dintre Habermas şi Ratzinger s-a materializat într-o carte care are, de atunci, ecou în întreaga Europă. Autorii sesizează că separarea dintre raţiune şi religie a dus la apariţia unor patologii, deopotrivă care au atacat religia şi raţiunea în fiinţa lor. Astfel, patologiile religiei reclamă considerearea luminii raţiunii ca organ de control în vederea purificării şi ordonării, aşa cum înţelegeau Sfinţii Părinţi ai Bisericii. Dar şi invers: raţiunea, la rândul ei, trebuie adusă între graniţele sale şi să asculte de marile tradiţii religioase ale umanităţii. O asemenea teză nu presupune neapărat întoarcerea la credinţă, ci doar eliberarea de orbirea istorică a indiferenţei omului modern faţă de credinţă. În plus (şi poate că în aceasta poate fi identificat interesul major pentru studiul funcţionării şi configurarea spaţiului public în societatea modernă democratică), dacă raţionalitatea este natura funcţionării statului de drept şi a sferei publice, atunci Habermas găseşte că resursele ei, în speţă extrase din cultura şi civilizaţia europeană, nu mai sunt eficiente pentru a stăpâni crizele existente - în mod exact criza de motivaţie din democraţiile unei lumi pe cale de mondializare. Religia însăşi are nevoie de raţiune pentru a preveni alunecarea în fundamentalisme ce genereaza dezechilibre şi catastrofe  umane. Devine din ce în ce mai limpede că relaţia (prea repede, la începutul timpurilor moderne), la nivelul sferei publice, dintre religie şi raţionalitate trebuie să redevină subiect de dezbatere, pornind de la disponibilitatea fiecăreia de a asculta argumentele celeilalte şi de a învăţa din experienţa istorică specifică.

Aspecte metodologice: Cercetarea pe terenul de graniţă aflat între problematica strict teoretică a fenomenului secularizării şi problematica sferei publice are ca domeniu de aplicabilitate teorii din arii conexe precum teoria democraţiei, sociologie şi antropologie.

 

DISCORPS – Seminar 5, 15 mai 2006 – Marius VELICĂ: Comunicare şi apartenenţă la Sfera Publică

Dahlgren, Peter and Colin Sparks (eds.). 1991. Communication and Citizenship: Journalism and the Public Sphere in the New Media Age. London and New York: Routledge.

Structura volumului:

Introduction, Peter Dahlgren

Part I Institutional logics

1. Rethinking the media as a public sphere, James Curran

2. Goodbye, Hildy Johnson: the vanishing 'serious press', Colin Sparks

3. Selling consent: the public sphere as a televisual market-place, John M. Phelan

4. Beyond balanced pluralism: broadcasting in Germany, Vincent Porter and Suzanne Hasselbach

Part II Politics and journalism

5. Bites and blips: chunk news, savvy talk and the bifurcation of American politics, Todd Gitlin

6. The public sphere and the use of news in a 'coalition' system of government, Paolo Mancini

7. Musical chairs? The three public spheres in Poland, Karol Jakubowicz

8. Discourses on politics: talking about public issues in the United States and Denmark, Ann N. Crigler and Klaus B. Jensen

Part III Journalistic practices

9. The global newsroom: convergences and diversities in the globalization of television news, M. Gurevitch, Mark R. Levy and I. Roeh

10. A tyranny of intimacy? Women, femininity and television news, Liesbet van Zoonen

11. Tales of tellyland: the popular press and television in the UK, Ian Connell

Prezentarea pe scurt a capitolelor

Introducere

- scurtă prezentare a evoluţiei conceptului de sferă publică de la Habermas până astăzi

- în miezul metodolgiei şi al sistemului ideologic al lui Habermas există totuşi o ambiguitate deranjantă structurată pe 3 paliere: (i) nu identifică caracterul patriarhal al sferei publice (şi astfel se face complice la subordonarea femeilor);

            (ii) nu discută sferele publice alternative ceea ce duce la un vacuum teoretic;

            (iii) nu face referire la complexităţile şi contradicţiile generării de sens şi la condiţiile concrete şi resursele culturale care acţionează în timpul unei dezbateri (astfel, abordarea lui Habermas i se pare ciudat de abstractă şi formalistă).

Capitolul 1 - James Curran explorează marile probleme pe care le ridică cele două modele principale de sferă publică: viziunea pluralistă a unei sfere publice dependente de principiile pieţei libere şi alternativa marxistă a unei sfere publice dominată de stat, militând pentru o a treia cale care să manifeste autonomie atât faţă de stat, cât şi faţă de forţele pieţei. Această a treia cale ar trebui structurată pe un sistem de pârghii care să menţină un echilibru.

 

Liberal

Marxist critique

Communist

Radical democratic

Public sphere

Public space

Class domination

 

Public arena of contest

Political role of media

Check on government

Agency of class control

Further societal objectives

Representation/counterpoise

Media system

Free market

Capitalist

Public ownership

Controlled market

Journalistic norm

Disinterested

Subaltern

Didactic

Adversarial

Entertainment

Distraction/ gratification

Opiate

Enlightenment

Society communing with itself

Reform

Self-regulation

Unreformable

Liberalization

Public intervention

 Capitolul 2 - Colin Sparks se întreabă în ce măsură presa britanică a funcţionat şi continuă să funcţioneze drept sferă publică şi trage două concluzii:

            (i) declinul seriozităţii presei este din ce în ce mai accentuat  şi mai răspândit;

            (ii) existenţa unui concept unic a ceea ce este un ziar devine cu atât mai greu de susţinut cu cât caracterul de clasă, conţinutul şi natura cititorilor acestuia sunt mai pronunţate.

 Capitolul 3

John M. Phelan demonstrează în contextul american cum logica de marketing modelează strategiile jurnalismului de televiziune mai ales în cazul unor campanii care se proclamau a fi în slujba interesului public.

Capitolul 4 - Vincent Porter şi Suzanne Hasselbach cartografiază forţele politice şi economice care au dus la regularizarea emisiunilor TV şi consecinţele asupra televiziunii privită ca resursă a cetăţeanului.

Capitolul 5 - Todd Gitlin analizează modul în care televiziunea SUA a redat campania electorală şi discută implicaţiile strategiilor din ce în ce mai sofisticate de administrare a ştirilor (news- management strategies).

Capitolul 6 - Paolo Mancini afirmă ca mass media nu conferă cetăţenilor puterea de a participa la sfera publică ci că acestea se constitue într-un mecanism prin care elitele comunică între ele şi dezbat viitorul societăţii într-o manieră „închisă”.

Capitolul 7 - În contextul profund diferit al Poloniei, Karol Jakubowicz pune în discuţie apariţia unor două sfere publice alternative care se opun celei oficiale dominate de către stat şi partid. Una dintre aceste sfere alternative a fost dominată de către Biserică, cealaltă fiind asociată Solidarităţii. Accentul analizei este pus pe lupta pentru legitimitate dusă între acestea trei.

Capitolul 8 - Acest capitol îşi îndreaptă atenţia către audienţă, comparând modul în care, în SUA şi Danemarca, conţinutul media este responsabil de felul în care cetăţenii percep preocupările şi ideile care constitue sfera publică. Aceştia aplică anumite structuri tematice ştirilor cu care intră în contact şi reacţionează corespunzător.

Capitolul 9 - Cei trei autori ai acestui eseu despre internaţionalizarea ştirilor TV se preocupă atât de subiectele tratate de buletinele de ştiri în diverse ţări, cât şi de gradul în care culturile naţionale sunt responsabile de structurarea (frame) acestor subiecte.

Capitolul 10 - Plecând de la constatarea că prezentatorii de ştiri TV din Olanda sunt astăzi predominant femei, autoarea – de pe poziţiile criticii feministe ale sferei publice – nu consideră că acest fenomen constituie în mod necesar o depăşire a ordinii patriarhale/modelului patriarhal.

Capitolul 11 - Acest ultim capitol examinează modul în care presa populară şi televiziunea de divertisment se intersectează şi se suprapun, constituind astfel un fel de lume mitică a imaginii. Această lume furnizează o schemă de percepţie nu lipsită de importanţă şi problematică din punct de vedere politic în ceea ce priveşte „înţelegerea” aspectelor de interes public.

Fig. 1 Cele trei sfere publice în Polonia                      Fig. 2 'Publicul' diferitelor sfere publice

 

Click on the image to zoom in                Click on the image to zoom in

 

DISCORPS – Seminar 9, 17 iulie 2006 – Ion CORDONEANU: Aspecte metodologice privind cercetarea discursului în SPR

Proiectul de cercetare a discursului în SPR este centrat şi pleacă de la înţelegerea habermasiană a spaţiului public, în centrul căreia se află raţiunea subiectului şi raţionalitatea comunicării; Habermas analizează procesul în cursul căruia publicul, constituit din indivizi care îşi folosesc raţiunea, îşi apropriază sfera publică aflată sub controlul autorităţii şi o transformă într-o sferă în care critica se exercită împotriva puterii statului. Cercetarea, plecând de la filosofia lui Jurgen Habermas – unul dintre cei mai proeminenţi gânditori ai secolului XX - a discursului în spaţiul public şi în spaţiul public românesc prezintă interes din mai multe perspective:

Prima dintre ele vizează interesul tehnic sau instrumental, care reglează „ştiinţele empirico-analitice”. Semnificaţia enunţurilor posibile de ordin empiric rezidă în utilizabilitatea lor tehnică: faptele care ţin de ştiinţele empirice sunt constituite printr-o organizare apriori a experienţei noastre în cadrul sistemului behaviorist al acţiunii instrumentale; această teză, apropiată de pragmatismul lui Pierce şi Dewey, se va dovedi decisivă pentru a înţelege, în viziunea lui Habermas, ce este ideologia modernităţii.

A doua perspectivă este practică, în sensul kantian al cuvântului, în sfera căreia Habermas stzabileşte distincţia / opoziţia dintre acţiunea comunicativă şi acţiunea instrumentală. Semnificaţia propoziţiilor în acest domeniu nu provine de la previziunea posibilă şi de la utilizabilitatean tehnică, ci de la comprehensiunea sensului. Această comprehensiune se realizează prin canalul interpretării mesajelor schimbate în limbajul obişnuit, prin intermediul interpretării textelor transmise de tradiţie şi graţie interiorizării normelor care instituţionalizează rolurile sociale.

Celui de-al treilea gen de interes îi sunt asociate ştiinţele sociale critice, care îşi propun să discearnă forme de relaţii de dependenţă „ideologic îngheţate” şi cărora le corespunde autoreflecţia.

Accesul la realitatea socială presupune medierea lingvistică a interpretării. Proiectul hermeneutic al lui Habermas a evoluat în complexitate, incluzân şi posibilitatea unei analize filosofice susţinute de evidenţa empirică a obiectelor structurare simbolic care ar lăsa spaţiu şi investigaţiei analitico-empirice de tip cauzal. Acest tip de cunoaştere ar include:

  1. o teorie generală a comunicării care să reconstruiască infrastructura universal-pragmatică a limbajului şi acţiunii, considerate împreună;

  2. o teorie generală a dobândirii competenţei comunicative;

  3. o teorie a sistemelor sociale care să explice felul în care este posibilă captarea înţelesurilor obiective care transcend ceea ce este articulat în mod subiectiv în diferitele tradiţii culturale;

  4. o teorie a evoluţiei sociale care să reconstituie teoretic situaţiile istorice în care se plasează interpretul sau criticul şi obiectul său de studiu.

Sursele istorice ale acestui proiect sunt grupate în câteva categorii:

-          proiectul kantian de emancipare;

-          teoria actelor de vorbire (Austin, Searle);

-          teoria înţelesului constituită în prelungirea eforturilor critice ale lui Wittgenstein;

-          fenomenologia vieţii sociale (Alfred Schutz);

-          hermenutica (Gadamer) şi pramatismul (Apel, Pierce).

Toate aceste direcţii stau la baza unui proiect general de reconstrucţie comunicativă a raţionalităţii care are la bază ideea că fiecare formă a vieţii sociale este fundamentată pe raţionalitatea comunicativă.

 

 

DISCORPS – Seminar 12, 23 august 2006 - Marius VELICA - Observaţii asupra metodologiei de cercetare

 

1. Teorii, metode şi concepte

În 1997, Teun A. van Dijk în calitate de Editor împreună cu un colectiv de renumiţi specialişti publica o colecţie de studii grupate sub titlul Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction organizat în două volume. În  prefaţa primului volum intitulat Discourse as Structure and Process, van Dijk afirma următoarele: „This book offers a first introduction to discourse studies, a new cross-discipline that comprises the theory and analysis of text and talk in virtually all disciplines of the humanities and social sciences.”[1](van Dijk 1997a: xi) Dată fiind tema proiectului de cercetare – Dialog şi comunicare în Spaţiul Public Românesc -  precum şi natura materialului care va constituti corpusul de analizat, consider că cea mai adecvată teorie este tocmai această analiză de discurs (discourse analysis), aşa cum o numeşte pe parcursul cărţii atât editorul acestei lucrări, cât şi alţi câţiva semnatari ai unora dintre studiile grupate în aceste volume. Analiza de discurs nu poate fi decât o disciplină de intersecţie având în vedere dificultatea resimţită de orice altă disciplină tradiţională în încercarea de a defini, prin propriile mijloace, exhaustiv şi irevocabil conceptul de discurs. Din nefericire, ca şi în cazul altor concepte cum ar fi limbă, comunicare, cuvânt, interacţiune, sens, societate sau cultură, noţiunea de discurs rămâne în esenţă neclară – fuzzy dacă e să preluăm terminologia anglofonă. Din perspectiva analizei de discurs, discursul este un fenomen complex caracterizat de trei mari dimensiuni, acesta putând fi privit simultan ca fiind: (i) o formă de folosire a limbii; (ii) un eveniment comunicaţional – şi aici devin importante câteva aspecte funcţionale ale discursului cum ar fi cine foloseşte limba, cum, de ce şi când; (iii) o interacţiune verbală în situaţii de ordin social. Sarcina analizei de discurs este să ofere o descriere integrată a acestor trei dimensiuni ale discursului, permiţând diferitelor discipline care sunt implicate în studierea discursului să conlucreze, axându-se fiecare pe câte o componentă. Astfel, lingvistica se va ocupa de studierea specifică a limbii şi a folosirii acesteia, psihologia va studia mecanismele care stau la baza comunicării de idei/credinţe dintre participanţii la actul de comunicare iar ştiinţele sociale vor analiza modalitatea prin care aspecte ale interacţiunii în diverse situaţii sociale influenţează modul în care oamenii vorbesc/scriu. Venind din zona lingvisticii, cercetarea mea va privi discursul ca structură verbală şi acţiune comunicaţională. În consecinţă, va opera cu concepte ca formă, funcţie, sens, stil, coerenţă, mecanisme retorice, acte de limbaj, deixă folosind metode de analiză specifice morfologiei şi sintaxei, semanticii si stilisticii sau pragmaticii şi semioticii.

 

2. Corpus

„Arena” în care se studiază dialogul şi comunicarea în cadrul acestui proiect fiind spaţiul public, intenţionez să îmi îndrept cercetarea spre acea formă de scriitură jurnalistică numită editorial. Alegerea acestui tip de „text” are la bază următoarele motive: consider că este o formă mai personală de exprimare care îi permite jurnalistului să construiască texte mai ample, atât ca întindere, câ şi ca arhitectură ideatică; natura sa mai puţin informativă (spre deosebire de ştiri) şi mai degrabă analitică plasează acest tip de presă scrisă precum şi pe jurnalistul însuşi în zona dezbaterii de interes public, în agora; prin efectul de continuitate conferit, pe de de o parte, de aspectul de serial/foileton al editorialului şi, pe de altă parte, de faptul că textele sunt semnate/scrise de aceeaşi persoană în permanenţă, impactul de care se bucură editorialul este unul consistent.

 

            Corpusul va fi format dintr-o colecţie de editoriale semnate de jurnalişti care se bucură de mare priză la public şi care sunt publicate în ziare/reviste de mare circulaţie în speranţa că selectarea materialului în acest mod va duce la maximizarea relevanţei rezultatelor cercetării.


 

[1] (t.n.) Această carte oferă o primă introducere în studiul de discurs, o nouă disciplină de intersecţie care include teoria şi analiza de text şi vorbire din toate disciplinele ştiinţelor umaniste şi a ştiinţelor sociale.

 

 

 

 

 
Projects			Publications	Research Seminars		Conferences