O ABORDARE
PRAGMA-DIALECTICĂ A ARGUMENTĂRII: AJUSTAREA STRATEGICĂ PRIN
TEHNICA ARGUMENTATIVĂ DE DISOCIERE ŞI UTILIZAREA MĂRCILOR DE
EVIDENŢIALITATE (SMADEM)
Termeni
cheie: comunicare, argumentare, tehnici / strategii de argumentare, indicatori /
mărci de evidenţialitate, disociere
Rezumatul
proiectului:
Context:
cercetare de echipă – cercetători cu experienţă, cercetători
în formare. Scop: explorarea contribuţiei tehnicii argumentative de
disociere şi a utilizării argumentative a mărcilor evidenţialităţii
la ajustarea strategică, concept recent introdus şi validat de şcoala
de argumentare de la Amsterdam (van Eemeren & Houtlosser). Ipoteza primă:
tehnica argumentativă de disociere, studiată sporadic până în
prezent, şi utilizarea argumentativă a mărcilor evidentialităţii
= două operaţii discursive distincte cu grade de complexitate diferită,
care contribuie la ajustarea strategică. În discurs, fiecare este utilizată
de vorbitor ca ajustare strategică pentru a rezolva dialectic disputa
şi totodată a o câştiga pe cale persuasivă. Cercetare bazată
pe studii şi rezultate anterioare recente ale pragma-dialecticii şi pe
interesele ştiinţifice specifice ale membrilor echipei (pragmatică,
analiza discursului, studii contrastive): fundamentarea a două modele
teoretice de studiu al mişcărilor argumentative strategice de
disociere şi de utilizare a mărcilor evidenţialităţii.
Două linii complementare de cercetare: aceleaşi concepte argumentative
şi acelaşi cadru pragma-dialectic de abordare. Extragere din context a
indicatorilor disocierii şi mărcilor de evidenţialitate.
Realizarea de corpus-uri de către cercetători şi analiza acestora.
Sursa: discursul obişnuit, sfera publică, subtipurile discursive etic,
diplomatic. Ţinta explorării colaborative şi testării
ipotezei: fundamentarea unui referenţial comun de studiu, cercetare,
inovare. Risc: caracterul neexhaustiv al analizei. Avantaje: larga
adresabilitate a bibliografiei adnotate, dimensiunea şi complexitatea
corpus-urilor (engleză, franceză, română, polonă), inovaţia
cu privire la abordarea disocierii în diverse contexte discursive şi a mărcilor
evidenţialităţii pe baze contrastive, ca instrumente
argumentative strategice. Rezultate: 45 articole / capitole publicate, 12 numere
revistă ştiintifică nouă, 6 volume colective, 5 volume
independente.
ETAPE ŞI FAZE ALE PROIECTULUI
I.
Prima etapă a proiectului - Fază unică 2007 (3 luni:
octombrie – decembrie)
II.
A doua etapă a proiectului - Fază unică 2008
(10 luni: ianuarie – octombrie)
III.
A treia etapă a proiectului - Fază unică 2009 (10 1/2 luni: noiembrie 2008 - 20 septembrie 2009)
IV.
A patra etapă a proiectului - Fază unică 2010 (11 luni:
octombrie 2009 – septembrie 2010)